fbpx
Schoenmaker

“Als je alvast één stap zet, volgt de rest van zelf”

Kleine 14 dagen geleden gestart om iedere werkdag een stukje te schrijven gerelateerd aan digitale criminaliteit in de “European Cybersecurity Month”.  En dan vooral hoe je daartegen te beschermen.  Ik was (ok, ben) dat niet gewend te doen.  Schrijfstijl / copywriting?  De Nederlands taal kan ik al mee overhoop liggen, laat staan over “flow” na te denken.  Het is niet mijn comfortzone maar, vindt het wel een uitdaging en in die zin ook leuk.  Maar liever ben ik bezig in 1:1 gesprekken hierover te praten of een ICT ding uit te pluizen, (mijn/ons) werk te scripten om het zo te automatiseren.  Die manier van “schrijven“ is veel meer mijn ding.  Het automatiseren van X: AutomateX.
En daar ligt de link denk ik ook voor vele ondernemers om dingen te doen die niet in hun expertise liggen: de uitdaging, je er niet onder laten krijgen, het willen begrijpen, het “ik moet dat toch ook kunnen?”, ook wel “ego” genoemd?.
Ik weet dat een copywriter een veel beter verhaal kan schrijven.  Een verhaal dat de lezers op de juiste manier door de content weet te loodsen.  Wij hebben sinds kort ook een copy writer, maar die ga ik deze maand niet voor deze stukjes inzetten.  Zij is nu bezig met inlezen, inwerken en content klaar te zetten voor grotere dingen.  En zo kijk ik tegen alles aan dat niet in mijn comfortzone ligt, ik wil het zelf een beetje kunnen zodat ik de theorie van het grote geheel kan begrijpen.  Maar de daadwerkelijke uitvoering zal ik zo snel mogelijk over de spreekwoordelijke muur willen gooien.
Wat heeft dit met “European Cybersecurity Month” te maken?  Alles!  Maar ik ga in een vergelijk het hebben over de timmerman.  Die zijn schaars.  Maar een boekenplankje op maat maken voor dochterlief, dat doen wij ouders toch zelf (en scheef)?  En een geel/blauwe kast in elkaar zetten, toch ook?  Of gebruiken we toch maar de in-elkaar-zet-service die je erbij kan kopen?  En zo kunnen jullie zelf wel steeds grotere trajecten bedenken versus hulp vragen of hulp inhuren.  Bedenk bij vragen/huren eens wat je ervoor hebt terug ontvangen? Rust, andere dingen kunnen doen en een mooier resultaat.  Kost het geld?  Ja, maar de waarde is er ook: genot, aanzien, waarde verhoging, gemak, veiligheid, etc.  Dat is met ICT niet anders.
Nu, ondernemer, op de helft van deze maand ga ik nog geen verkooppraatje houden voor AutomateX, dat pas de laatste dag met wellicht iets leuks.  Maar dit wordt wel een aanzet daartoe in de vorm deze tip: start na te denken wat ICT nu kost in tijd en geld.  Dan wat er gebeurd als opeens de stekker (zie blog van gisteren) eruit gaat.  Maak dan een schatting wat de inzet, kosten en schade dan gaan zijn.  Ja, het klinkt als een glad praatje, maar als de onderneming ge(k)raakt wordt en het is niet (beter) geregeld, dan gaat er een batterij van TL-buizen (led uitvoering!) branden in het hoofd en komt deze post terug in de gedachten: had ik maar…  En sorry, maar dan is het te laat.
Dat vandaag een veilige stap gezet mag worden.

Deel deze blog post!