ICT en ICT security, wat moet je ermee. Een vraag die menig MKB zich steeds weer moet stellen. Is ICT voor u, de ondernemer, een kostenpost? Dan blijft ICT ook oprecht een kostenpost en zal ICT nooit meehelpen aan de verbetering van uw onderneming, de versneller die ICT daadwerkelijk is. Of ziet u, de ondernemer, ICT echter als die versneller, dan krijgt u wel een investering erbij, maar de versneller maakt dan ruimschoots goed. Eén voor mij belangrijk iemand heeft eens gezegd: “Geld verdienen doe je op twee parallel manieren: minder kosten én meer omzet. Daar zit een balans in want sommige kosten zijn nu eenmaal noodzakelijk. Kies die kosten uit die exponentieel de omzet verhogen en verhoog deze budgetten.” Ik zal uitleggen hoe ik dat zie in de context van ICT.
U heeft een brandverzekering maar of er ooit een brand komt, we weten het niet. Komt er geen brand, dan is deze verzekering een kostenpost. Totdat die brand er daadwerkelijk is, dan is het een goede investering geweest. Aan de brandverzekering is misschien een clausule toegevoegd dat er brandwerende elementen ingezet moeten worden, er een brandblusser moet zijn, etc. Extra kosten. Dan, en alleen dan zal er een volledige uitkering plaatsvinden. Of als deze elementen zijn aangebracht zal de premie aanzienlijk lager zijn. Vul zelf maar verder in.
Toen we 25+ jaar geleden geconfronteerd werden met de computer, leek dit het walhalla! Iedere zichzelf respecterende ondernemer kocht een computer, pochte ermee en maakte lange nachten om de werking zich eigen te maken. Best knap want alle informatie die er nu te verkrijgen is ontbeerde ons in die tijd. Zelfstudie was het devies en soms iemand waarmee men kon sparren. Wij allen zagen de computer als dé oplossing voor vele zaken. Ok hij was wel duur, maar waardevol.
In deze 25 jaar is er veel veranderd. Al in 1969 ontstond de eerste computer criminaliteit, maar daar had de ondernemer nog geen last van. Nu 50 jaar verder is computer criminaliteit het gesprek van de dag omdat we er allemaal last van hebben gehad of gaan krijgen (ja, niet “of” maar “wanneer” is echt van toepassing). Dat is anders dan de brandverzekering. Niet in de laatste plaats omdat het hebben van een brandverzekering niet echt bijdraagt aan de (omzet-) doelstellingen van de onderneming waar ICT dat wel kan.
Goed, de “kosten” versus “de versneller”. Wat zijn de gevolgen van computer criminaliteit?
- Verlies van productiviteit
Zonder goede voorbereiding op “de aanval” is er geen verdediging. Deze veldslag is dan bij voorbaat al verloren. Afhankelijk van de flexibiliteit van personeel, klanten, zakenpartners, banken en, die zak met geld voor de boefjes, is het de vraag of niet ook de gehele oorlog met de witte wapperende vlag voorbij is.
Voor het herstel van de productiviteit zullen altijd externe ICT specialisten nodig (kostenpost). In een vooraf georganiseerd plan zal dat minder zijn dan zonder plan. Denk snel aan een factor 5 tot wel 10 of meer. En dat is de echte kostenpost, daar zit geen versneller in verstopt. - Kosten van non-productiviteit
Productiviteit zonder computer bestaat bijna niet meer. Dus als uw medewerkers geen werkende computer tot hun beschikking hebben mét de juiste informatie, kan er geen omzet gemaakt worden terwijl de kosten wel doorlopen. Het niet voorhanden hebben van goede ICT procedures kost dus heel veel omzet = een kostenpost. Informatie als bijvoorbeeld marketing, de foto’s van de bedrijfsuitjes hebben een veel lagere waarde. Categorisatie in waarde voor het bedrijf is zeer belangrijk om de kosten van non-productiviteit goed in kaart te brengen.
Onderzoek wijst uit dat bedrijven die een doordachte ICT opzet hebben sneller weer operationeel zijn zonder te betalen aan de boefjes in vergelijking tot de ondernemingen die wel de Ransome betaald hebben. Het kost namelijk veel tijd om contact te krijgen en te onderhandelen. En te wachten op de verlossende sleutel met de onzekerheid dat het ook werkt. En of ze niet komende maanden weer eens terug komen. - Bediening van de klanten
Bij een digitale aanval komt te allen tijde de bediening van uw klanten onder druk te staan. Hoe gaan uw klanten daarmee om? Blijven ze trouw en geduldig? Hoelang? Hoeveel schade berokkent deze aanval op uw Supply Chain (toeleveranciers en afnemers)? - Reputatie
Zeg eens eerlijk, wel eens iemand ontlopen omdat er een gerucht gaat “dat”, terecht of onterecht? Reputatie schade werkt precies zo. En ook al weten we allemaal dat digitale criminaliteit bestaat en het een realistische bedreiging is, iemand die daadwerkelijk geraakt is krijgt te maken met het stopzetten van de relaties. En relaties die stoppen, zijn een kosten post doordat er inkomsten wegvallen of inkoop ergens anders duurder is.
Voorkom deze kosten door de ICT van uw onderneming als een versneller te zien. Want de opbrengsten hiervan zijn exponentieel ten aan zien van boevengenoemde kostenposten.
- Proactief ICT beheer zorgt voor een goed werkende omgeving voor uw medewerkers. Zij kunnen uw klanten beter ondersteunen en dus omzet verhogend werken. Uw investering in ICT gaat geld opbrengen. Heeft ook invloed op de werkvreugde.
- Doordacht gebruik maken van alle ICT elementen geeft rust en ruimte om het bedrijfsdoel naar boven aan te passen. Efficiëntere processen , sneller werken, stabielere informatie verwerking, hogere nauwkeurigheid, etc. Die belofte van toen de computer 50 jaar geleden op uw bureau verscheen, is nog steeds realiteit. De materie is echter veel complexer geworden en zo ook de inzet van alle ICT elementen. Hier liggen kansen voor kosten besparingen en omzet versteviging.
- Goede ICT zorgt dat het voorziet in een calamiteit. Door deze processen vooraf te definiëren en periodiek te testen is de kans zeer aannemelijk dat na een geslaagde aanval de productie binnen afzienbare tijd weer op gang komt. Geen Ransom betalen, weinig tot geen productiviteit verliezen, geen reputatie schade (in tegendeel, klanten en relaties zullen onder de indruk zijn), mooi resultaat toch?.
Ik heb het al eens eerder uitgesproken: waarom aan de voorzijde niet investeren aan ICT, aan bedrijven als AutomateX die in hun DNA hebben het beste voor de klant te willen, de klant te willen verdedigen? Maar wel bij een succesvolle aanval veel geld betalen aan de boeven in de hoop dat ze betrouwbaar zijn en niet nog eens terug komen. Ook al schrijf ik dit voor eigen parochie, dat is toch scheef?
De conclusie is dat ICT een investering is in uw onderneming, een versneller van uw bedrijfsdoelen. Daar zit een investering aan vast, onontkomelijk. Maar omdat het uiteindelijk omzet oplevert en (ongeplande, ad-hoc) uitgaven uitspaart, is het nooit een kostenpost.
Ziet u dat ook zo, neem dan contact met ons op. Wij voegen graag iets toe, ook als u geen klant bent of gaat worden. U kan ook direct een afspraak maken in onze agenda, dat is wel zo makkelijk.